Wed., Aug. 11 | Atelier d'Art Native Immigrant

Sarabeth Triviño: Raices

Registration is Closed
Sarabeth Triviño: Raices

Time & Location

Aug. 11, 2021, 5:00 p.m. GMT-4 – Sep. 05, 2021, 5:00 p.m. GMT-4
Atelier d'Art Native Immigrant, 5442 Chemin de la Côte-Saint-Luc, Montréal, QC H3X 2C5, Canada

About the Event

Sarabeth Triviño arrived in Canada from Chile in 2007. Since her immigration to this country, she has been in search of her roots, whether familial, cultural or aesthetic. Her choice of materials is a foundation of her artistic practice. She searches out the natural, sensual experience of her materials: the textures, the rich earthy aromas steeped in her family history, her memory and the experience of being an immigrant.

Works like Shaman, Ruka, or Woman of the Roots, lead us into a magical atmosphere that arose from living a rural culture at the edge of an urban environment, according to Sarabeth. Her mother was an herbalist, a curandera, who used medicinal plants and eschewed pharmacological treatments, despite living in close proximity to the city, Viña del Mar.

Sarabeth will also present a community-based project, called Migrations, which involved collecting the stories of forty people who, for various reasons, had to leave their countries. For the sake of privacy, some participants have chosen to remain anonymous. Each individual is represented by a hand-crafted avatar, composed, as always, with the same kinds of materials: wool and sisal, which are sensitively sculpted and suspended in the air by wooden supports.

The use of beads is a common thread to Sarabeth's work, although she has invented her own style unrelated to any known beading traditions. She inserts gossamer beads here and there, particularly in the piece, Cupertina (trilogie). Delicate and subtle, her beading adds a layer of luminescence and meaning, glowing like the ephemeral spirits represented.

Her practice aims to "reclaim the ancestral knowledge driven by women, who have never been valued" [in patriarchal societies, imbuing her body of work in the spirit of feminism. As so much of so-called "women's work", her pieces represent hundreds of hours of labour invested in their creation: macrame, crochet, sculptures large and small. Collectively, they masterfully recall the colours, flavours and sensuality of contemporary South America.

_____________________

Sarabeth Triviño est arrivée au Canada du Chili en 2007. Depuis son immigration, elle est à la recherche de ses racines, qu'elles soient familiales, culturelles, esthétiques. Son choix de matériaux est à la base de sa pratique artistique. Il est visé vers le naturel et l'expérience sensorielle: les textures, les arômes terrestres et fécondes, trempées dans l'histoire de sa famille à travers la mémoire et l'expérience d'être immigrante. Les œuvres comme Shaman et Ruka et Femme aux racines nous apportent dans une atmosphère magique, produits d’une culture rurale sur le bord d'une culture urbaine, selon Sarabeth. Sa mère était herbaliste, curandera, qui se servait des médicaments à la base des plantes boréales même le fait qu'elle vivait proche de la ville, Viña del Mar.

Sarabeth présente aussi une pièce participative où les participants ont donné leurs expériences d'immigration: les histoires personnelles de quarante individus. Par le souci d'intimité posé par la connaissance publique de leurs identités, quelques-uns préféraient rester anonymes. Chaque personne est représentée par un personnage, toujours composé des mêmes genres de matériaux: la laine et le sisal, sculptés et suspendus dans l'aire sur un support de bois.

Elle se sert aussi de perlage, mais d'aucune tradition connue. Sarabeth a développé son propre style de perlage, qu'elle ajoute un peu partout dans ses pièces, particulièrement en Cupertina (trilogie). Délicat et subtile, le perlage ajoute un effet de luminescence pétillante, comme des esprits éphémères.

Son démarche artistique 'vise à revendiquer les connaissances ancestrales véhiculées par les femmes qui n’ont jamais été considéré à leur juste valeur', de cette façon, Sarabeth exprime une pointe de vue féministe. Comme beaucoup de travaux dites <de femmes>, ses œuvres représentent beaucoup d'heures investies dans la création, le macramé et le crochetdes grandes (et petites) sculptures, à un effet magistral qui portent les couleurs, les senteurs et la sensualité d'Amérique du sud.